سئو پارت

سئو پارت

مقالات خبری و تحلیلی در حوزه بازاریابی اینترنتی ; تجارت الکترونیکی و سئو
سئو پارت

سئو پارت

مقالات خبری و تحلیلی در حوزه بازاریابی اینترنتی ; تجارت الکترونیکی و سئو

بازاریابی با ایمیل : اثربخش ولی با ریسک بالا

یکی از اولین روشهای بازاریابی پس از ورود اینترنت به کسب و کارها ، بازاریابی از طریق نامه های الکترونیکی بود . اما امروز استفاده از این روش ، ریسک بالایی دارد و استفاده نادرست از آن میتواند به به عنوان ارسال هرزنامه تلقی شود . باید بدانیم به چه کسانی در چه زمانی و برای چه محصولی باید ایمیل بزنیم . شرکتها برای رهایی از این مشکل با میل سرورهای واسط قرار داد میبندند . این میل سرورها بر اساس قراردادهای بین المللی بعنوان SPAM شناخته نمیشوند . با این روش ایمیلها با عنوان شرکت ما و با تعداد بسیار زیادی ، و از طریق میل سرورهای واسط ارسال میشود . یکی از این میل سرور ها  http://mailchimp.com میباشدکه تا 12000 ایمیل در ماه و برای 2000 نفر ، بصورت رایگان میباشد .

 بازاریابی با ایمیل بدون شناخت بازار هدف و ارسال ایمیل تصادفی و بدون هدف با محتوای فریبکارانه میتواند نتیجه معکوس داشته باشد و به برند شرکت ما خدشه وارد کند . ایجاد یک سیستم اطلاعاتی از بازار هدفمان و تقسیم بندی انها به بخشهای مختلف جمعیـتی بر اساس نیازشان به محصولات گوناگون اولین گام در پیاده سازی بازاریابی از طریق ایمیل است. بازار هدف مان هم شامل مشتریان فعلی مان و هم شامل مشتریان بالقوه مان میشود. ایجاد رابطه بلند مدت با مشتریان از طریق ایمیل و ارسال دائمی اطلاعات مفید و مرتبط با انها و درنهایت معرفی محصولات جدید و ترغیب آنها به خرید بیشتر یکی از روشهای کارامد بازاریابی با ایمیل است . گرفتن نظر مشتریان و اخذ پیشنهادات و انتقادات ایشان نیز میتواند با ابزار ایمیل انجام شود . برای افزایش اثر بخشی بازاریابی با ایمیل موارد زیر را مد نظر قراردهید :

الف - اولین و مهمترین بخش ایمیل موضوع آنست. سعی کنید موضوعی انتخاب کنید که علاوه بر جذاب بودن ، ظاهر فریب دهنده و اغواگر نداشته باشد . معمولا" ارایه اطلاعات مفید و مرتبط با علایق شخص ، برای هر فردی جذاب است . معرفی محصول ما میتواند در دل محتوا و غیر مستقیم باشد .

ب- قراردادن عکسها، کیفیت عکس و محل قرار گیری آن برای ترغیب مخاطب به خواندن ایمیل مهم است .

ج- محتوای کوتاه و مختصر خواننده بیشتری دارد .

 د- سفارشی سازی عنوان و محتوای ایمیل بسیار مهم است. سفارشی سازی میتواند عنوان با اسم شخص باشد . با بیان علایق او شروع شود و همینطور با بیان تبریک و تسلیت مناسبتهای مشتری باشد . 

نویسنده : حمیدرضا اسماعیل خو

بازاریابی همراه یا بازاریابی از طریق تلفن همراه !

بسیاری فکر میکنند بازاریابی همراه، معادل بازاریابی ازطریق تلفنهای همراه و اس ام اس است . اما مفهوم بازاریابی همراه بسیار وسیع تراست . با ظهور تلفنهای هوشمند و تجیهزات قابل حمل مانند نوت بوکها و تبلتها و ارایه سرویس های مکان محور مانند GPS فصل جدیدی در تجارت و بازاریابی الکترونیکی آغاز شد که بر اساس موقعیت جغرافیایی مشتری سرویس هایی ارایه میدهد مثلآ" میتواند بهترین راه حل و کوتاهترین مسیر را برای رفتن به رستوران و یا گرفتن پول از عابر بانک را بدهد . نکته کلیدی بازاریابی همراه ، ارایه بهترین پیشنهاد بر اساس محل قرار گیری مشتری میباشد . محل مشتری میتواند اطلاعات بسیار باارزشی از علایق او بر ملا کند . مثلا" در نزدیک یک استادیوم ورزشی ، بازاریابی کالاهایی مانند کفشهای ورزشی اثر بخش است .

بازاریابی از طریق SMS یکی دیگر از روشهای بازاریابی همراه است که مزیت اصلی آن نرخ نفوذ تلفنهای همراه میباشد . دسترسی آحاد جامعه به تلفن همراه و اس ام اس از همه ابزارهای ارتباطی حتی اینترنت بیشتر است . طبق گزارش وب سایت http://mobithinking.com تعداد مشترکان تلفنهای همراه در جهان نزدیک به جمعیت کل کره زمین ( هفت میلیارد ) نفر است. در ایران شرکت مخابرات ایران در آخرین گزارش‌ خود تعداد کاربران تلفن‌های همراه را 48 میلیون نفر اعلام کرده است که اهمیت بازاریابی از طریق تلفن همراه و اس ام اس را نشان می دهد . 

نویسنده : حمیدرضا اسماعیل خو

بازاریابی با موتورهای جستجو : مزیت رقابتی در قرن 21

اصطلاح بازاریابی با موتورهای جستجو یا SEM ،اولین بار توسط دنی سولیوان در سال 2001 مطرح شد . البته یکسال قبل از آن یعنی در سال 2000 شرکت گوگل برای اولین بار با ارایه برنامه Google ad words   به شرکتها این اجازه را داده بود که با ارایه مبلغی ، رتبه وب سایت را افزایش دهد . شرکتهای غیر معروفی در سال 1998 بازاریابی پرداختنی را شروع کرده بودند اما طرح آنها استقبال چندانی پیدا نکرد.  به طور کلی بازاریابی با موتورهای جستجو با هدف افزایش رتبه وب سایت در نتایج موتورهای جستجو ، به دو روش کلی تقسیم میشود . روش اول را روش طبیعی یا اورگانیک می نامند . در این روش با بهینه سازی وب سایت بدون پرداخت پول به موتورهای جستجو ، رتبه وب سایتمان را افزایش می دهیم . به بهینه سازی وب سایت با هدف افزایش رتبه به اختصار " سئو" یاSEO میگویند . مشاوران سئو در دنیا بعنوان متخصصین بازاریابی با موتورهای جستجو در شرکتها مشغول به کار  هستند و با برسی و رصد دقیق ترافیک وب سایت و رتبه آن در انواع موتورهای جستجو ، راهکارهای مقتضی را اتخاذ میکنند. روش دیگر بازاریابی با موتورهای جستجو که شباهت بسیاری به بازاریابی سنتی دارد پرداخت هزینه به موتور جستجو در قبال افزایش رتبه وب سایت میباشد . به علت اینکه پرداخت پول بر اساس کلیک کاربران تعین میشود به آن PPC  یا "پرداختنی " میگویند . برخلاف روش سئو که تضمین 100% برای موفقیت وجود ندارد در روش پرداختنی ،  موتور جستجو تضمین می دهد که رتبه وب سایت در ازای پرس و جوهای مشخص ، در صفحه اول قرار گیرد .

نویسنده : حمیدرضا اسماعیل خو

درآمد از طریق "همکاری در فروش" affiliate marketing

نوعی دیگری از بازاریابی استفاده از خود مشتریان و آحاد جامعه است با تفاوت اینکه در این بازاریابی انگیزه اصلی ایشان دریافت حق الزحمه ( حق کمیسیون) از شرکت میباشد . به عبارت دیگر یک شرکت محصولات خود را بدون واسطه می فروشد و مشتری ها پس از خرید می توانند برای این محصولات بازاریابی کنند و بر اساس آن حق الزحمه دریافت کنند. هم اکنون شرکتهای بزرگی مانند Google , Amazon  این بخش را ایجاد کرده اند . بازاریابی از طریق همکاری در فروش با حوزه های دیگر بازاریابی اینترنتی همپوشانی زیادی دارد . بازاریابی از طریق موتورهای جستجو ، بازاریابی از طریق ایمیل ، بازاریابی بنرهای تبلیغاتی روی وب و بازاریابی شبکه های اجتماعی میتواند از مصادیق  "بازاریابی همکاری در فروش" باشند . به طور مثال روش پرداخت به ازای کلیک (PPC) در موتورهای جستجو و همینطور قرار دادن بنرهای تبلیغاتی روی  وب سایت و گرفتن حق کمیسیون نوعی "بازاریابی همکاری در فروش" هستند. اما تفاوت آنها در این است که در روش "همکاری در فروش" ما تبلیغ کننده را انتخاب نمیکنیم  و این امکان را بصورت آزاد  و برای هر داوطلبی در اینترنت قرار میدهیم .  سایت آمازون http://www.amazon.com در سال 1996 بخش بازاریابی همکاری در فروش با نام  associate programرا ایجاد کرد. بر اساس این طرح ، در صورت تبلیغ لینکهای آمازون و به فروش رفتن کالاهای تبلیغ شده تا 10% سود به آن تعلق خواهد گرفت. یکی دیگر از وب سایتهای ارایه دهنده این نوع کسب درآمد، سایت "بازاریابی همکاری در فروش" شرکت گوگل   با آدرس : http://www.google.com/ads/affiliatenetwork میباشد . 

 

نکته مهم تفاوت این فعالیت با بازاریابی هرمی است. شرکت هرمی شرکتی است که به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند. این شرکتها اغلب محصولی را نمی‌فروشند و پولهای مشتریان را یکجا جمع می‌کنند. در قوانین اکثر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران این فعالیت غیر قانونی و پیگرد جزایی دارد . این شرکتها بطور اجتناب ناپذیر فرو خواهند پاشید و وقتی هرم فرومیپاشد، بجز عده‌ای که در بالای هرم هستند همه پول خود را از دست میدهند. اما در بازاریابی رابطه ای یا همکاری در فروش ، شرکت در ازای جذب مشتری توسط مشتریان دیگر به ازای فروش واقعی کالا و خدمات ، درصدی از سود حاصل شده را بعنوان حق الزحمه به آنها پرداخت میکند . در سالهای اخیر فروشگاههای اینترنتی ایرانی نیز این امکان را مهیا کرده اند . به طور مثال فروشگاه اینترنتی البرز مارکت (http://www.alborzmarket.com) و فروشگاه اینترنتی آنتی ویروس کسپرسکی شرکت ایدکو با آدرس http://www.irkaspersky.com امکان "همکاری در فروش" را در وب سایت خود ایجاد کرده اند . علاوه بر این دو سایت ایرانی در فروشگاههای زیر نیز میتوانید از سیستم همکاری در فروش استفاده کنید و درآمد کسب نمایید :

 http://1002shab.com

http://hamkaran.net

http://powermc.org 

نویسنده : حمیدرضا اسماعیل خو

همه چیز درباره پی پال paypal

همانگونه که از نام آن پیداست ، پی پل یا پرداخت دوستانه نوعی واسطه در تراکنشهای مالی در محیط اینترنت است . از پیدایش تجارت الکترونیکی از اوایل دهه 90 تا به امروز ، عدم اعتماد و اطمینان بن خریدار و فروشنده یک پاشنه آشیل در داد و ستدهای وب بوده است . در تجارت غیر اینترنتی  هم فروشنده و هم خریدار یکدیگر را می بینند و در بسیاری از مواقع همدیگررا میشناسند . اما در محیط اینترنتی این اتفاق نمیافتد . این مشکل در مدل  C2C  دو چندان است . چون هر دو طرف اشخاص حقیقی هستند . نیاز به یک واسط مالی بیشتر در این نوع مدل کسب و کار احساس شد . بر این اساس  e bay   در سال 2002 شرکتی را خرید که 4 سال قبل توسط افراد زیر بوجود آمده بود :

Elon Musk
Luke Nosek
Ken Howery
Max Levchin
Peter Thiel

  e bay  با این کار دو هدف داشت . اولا" ایجاد  یک واسط مالی که اطمینان دو طرف مزایده را جلب کند . دوم اینکه بسیاری از فروشندگاه و خریداران در مزایده کارت اعتباری و حساب بانکی متصل به اینترنت نداشتند . آنها با پی پل میتوانستند  به خرید و فروش درe bay   بپردازند . به نوعی از  حساب پی پل که به حسابی متصل نیست  unverify  میگویند . امروزه از طریق اکانت پیپل هم میتوانیم از سایتهای مختلف خرید بکنیم و هم به اکانت دیگران ، پول واریز کنیم .

پس از 12 سال مدیران  e bay و PayPal   اعلام کردند قرار است در سال 2015 از همدیگر جدا شوند . البته این جدایی بمعنی قطع همکاری نیست و همچنان این دو غول کسب و کار اینترنتی همکار یکدیگر خواهند بود . برای آشنایی بیشتر با پی پل به موارد زیر اشاره میکنیم :

1-     در پی پل اگر خریدار و فروشنده ارز متفاوتی داشته باشند ، این کار بصورت خودکار البته با اخذ هزینه از پی پل انجام میشود . در این پیوند 24 ارز معتبر پی پل مشخص شده اند .

2-     هم اکنون 148 میلیون حساب پی پل وجود دارد . و 87 میلیون شخص حقیقی و حقوقی در دنیا از این سرویس استفاده میکنند .

3-     پی پل برای ایرانیانی که در داخل مرزهای ایران زندگی می کنند تحریم است اما برای ایرانیان خارج از مرز تحریم وجود ندارد

4-     اکانت پی پل یک ایمیل ساده است که برای پرداخت و دریافت مالی در وب نیاز به ارسال اطلاعات کارت و حساب بانکی نیست

5-     امکان دریافت و پرداخت از پی پل به کارت و حسابهای بانکی که اکانت پی پل ندارند ، نیست

6-     باز کردن حساب شخصی یا personal و دریافت و پرداخت پول در پی پل رایگان است . مدل اصلی در آمد پی پل رسوب پول است . البته در خریدها با  حدود 2%  اخذ سود از فروشندگان در آمد کسب میکند .

7-     در پی پل سه نوع حساب وجود دارد . که حساب شخصی رایگان ولی برای باز کردن اکانت   premier   و  business   هزینه دریافت میشود . حساب ممتاز برای اشخاصی مناسب است که گردش حسابشان بسیار زیاد است و حساب تجاری برای شرکتها و اشخاص حقوقی

8-     در پی پل دو نوع اکانت داریم . اکانت  verify   که به یک کارت یا حساب بانکی متصل است و امکان انتقال پول به حسابهای دیگر پی پل وجود دارد . اما با اکانت  unverify فقط امکان خرید آنلاین داریم .

1-     در داخل ایران و از طریق واسطه های مالی میتوانیم از حساب پی پل استفاده کنیم . برخی از این واسطه ها : 

 https://payment24.ir

http://www.emertatit.com

http://creditcardiran.com/

http://www.paymentiran.com/

http://www.iranicard.com/

http://www.paybarg.com/ 

نویسنده : حمیدرضا اسماعیل خو